07 November 2010

WANITA UMNO MELAKA HANCOR ..

HANGAT Wanita UMNO Melaka. Salah satu sumber boleh dipercayai melaporkan Wanita Melaka sedang dilanda ‘gempa bumi’ lebih hebat dari gempa bumi di Padang Indonesia. Kata mengata, umpat mengumpat dan salah melapor begitu hangat diperkatakan sehingga membawa perpecahan kepada pergerakan ini.

Kita sangka selepas mantan Ketua Wanita Melaka, Datuk Hazizah Mohd Sultan melepaskan baton kepada ketua yang baru, Datuk Rabiyah Ali (Ketua Wanita UMNO Bahagian Kota) selesai segala masalah rupa-rupanya sangkaan itu meleset. Ternyata Rabiyah yang juga bukan wakil rakyat tidak mampu menjadi pengemudi atau ‘ibu’ yang baik bagi Wanita UMNO Melaka. Malah ada pihak yang mempertikaikan personaliti dan kewibawaan Rabiyah yang tidak setanding dengan bekas-bekas Ketua Wanita Melaka sebelum ini. Begitulah hebatnya kisah Wanita Melaka apabila faktor personaliti lebih hangat diperkatakan berbanding usaha memartabatkan pergerakan itu di negeri ini.

Sebenarnya di Melaka mempunyai dua Ketua Wanita UMNO Bahagian yang berstatus wakil rakyat iaitu ADUN Linggi, Latifah Omar dan ADUN Rembia Norpipah Abdol. Memandangkan dua wakil rakyat berkenaan mempunyai komitmen yang tinggi dalam tugas mereka maka Rabiyah Ali dilantik sebagai Ketua Wanita Melaka. Manakala Hasnah Salam yang mendapat tempat pertama dalam jawatan Exco Wanita semasa pemilihan parti bulan Mac lalu dilantik sebagai Penolong Setiausaha Wanita UMNO Melaka.

Sekadar meramalkan mungkin ada yang tidak kenanya dalam pelantikan jawatan Wanita UMNO Melaka ini. Sudah tentu ada yang bertanya kenapa Hasnah Salam yang menjadi calon popular dalam pertandingan jawatan Exco Wanita tidak dilantik Ketua Wanita Melaka? Dalam soal ini Hasnah tidak memenuhi keperluan dan kehendak Ketua Pergerakan Wanita UMNO Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang mahukan ketua wanita negeri dilantik di kalangan ketua wanita bahagian. Memandangkan Hasnah hanya penyandang jawatan Naib Ketua Wanita UMNO Bahagian Alor Gajah maka jawatan tersebut terlepas kepada Rabiyah Ali.

Sememangnya kalau direnungi memang tidak ada kenanya dalam soal pelantikan Ketua Wanita Melaka ini. Bagaimana Rabiyah dan Hasnah Salam yang bergelar Exco Wanita Pusat serta mendapat mandat perwakilan Wanita UMNO seluruh negara harus mendengar arahan Rabiyah yang hanya berstatus ketua wanita bahagian? Kalau dikira kepada faktor logik, Hasnah Salam sepatutnya menjadi Ketua Wanita Melaka memandangkan menyandang jawatan Exco Wanita UMNO Malaysia sekaligus mampu membawa suara pembelaan wanita negeri ini. Namun oleh kerana faktor yang disebutkan di atas maka Hasnah hanya menyandang jawatan ketiga tertinggi di negeri ini maka bermulalah konflik serta perpecahan.

Walau bagaimana pun perlu disebutkan di sini Hasnah Salam bukanlah pemimpin favourite sesetengah pemimpin bahagian Alor Gajah dan Melaka khususnya. Mungkin kerana keagresifan dan kelantangan atau lebih menonjol di peringkat nasional maka adalah sesetengah pihak tidak menyenangi ketrampilannya. Lalu adalah yang menyebut dalam sesetengah program yang dikendalikan oleh Hasnah tidak mendapat kerjasama secukupnya dari pimpinan bahagian dan ada juga keputusan pucuk pimpinan Wanita Melaka tanpa pengetahuannya. Malah usaha menjatuhkan Hasnah turut dilakukan pimpinan tertentu negeri ini sehingga kepada pengetahuan Shahrizat sendiri. Kononnya Hasnah antara pemimpin Wanita Melaka tidak boleh dipercayai dan sebagainya.

Dalam soal ini kita tidaklah berhasrat merendah-rendahkan mana-mana pemimpin UMNO di negeri Melaka. Sekadar mengingatkan pemimpin Wanita UMNO seluruh negara agar satukan tekad, satukan matlamat dan satukan suara anda. Mengambil kira perpecahan Wanita UMNO Melaka tiada faedahnya kepada mana-mana pihak sekalipun. Sebagai Ketua Wanita Melaka, Rabiyah umpamanya kena menjadi ketua yang adil kepada semua anggota pergerakan di negeri ini. Jangan kerana Hasnah Salam mempunyai hubungan dingin dengan Ketua Wanita UMNO Bahagian Alor Gajah yang juga Exco Hal Ehwal Wanita Negeri Melaka , Norpipah Abdol maka beliau perlu dilanyak dan tidak disokong.

Sepatutnya Wanita Melaka berbangga mempunyai salah seorang pemimpin wanita seagresif dan selantang Hasnah. Jangan kerana beliau tidak popular di bahagian Alor Gajah maka ada pihak mengambil kesempatan merendah-rendahkan kewibawaannya. Begitu juga pimpinan bahagian Alor Gajah yang diterajui oleh Datuk Abdul Ghafar Atan kena bersikap adil dan menyokong mana-mana pemimpin yang mahu melakukan program atau aktiviti parti di bahagian berkenaan tidak kiralah Wanita, Pemuda dan Puteri. Jika wujud konflik, salah faham, rasa tidak puas hati dan sebagainya di kalangan Wanita UMNO Bahagian Alor Gajah, Abdul Ghafar kena menjadi pendamai yang baik. Abdul Ghafar kena bertindak menyatukan mereka dan bukannya berpihak kepada mana-mana pimpinan wanita negeri ini. Jika ini mampu dilakukan maka baiklah Wanita Alor Gajah.

Begitu juga di pihak Norpipah. Sebagai Exco Kerajaan Negeri yang menjaga hal ehwal dan kepentingan wanita di negeri ini kena salurkan peruntukan rakyat secara telus dan adil kerana kita bertanggungjawab dengan Allah dan bukannya manusia di dunia ini. Kalau pun Hasnah dianggap seteru dalam politik kepada Norpipah anggaplah ia sebagai konflik peribadi. Jangan kerana konflik peribadi maka di bawa kepada konflik seluruh anggota pergerakan bahagian ini. Jika umpamanya Hasnah berhasrat melaksanakan program dan aktiviti rakyat di bahagian dan negeri ini sepatutnya Norpipah kena memberikan sepenuh kerjasama.

Tentu dalam soal ini adalah sesetengah pihak akan berkata, orang luar jangan campurtangan dalam konflik Wanita bahagian Alor Gajah dan orang luar tidak tahu perangai Hasnah Salam yang sebenarnya. Dalam soal ini kita tidak membela Hasnah Salam dan sentiasa percaya bahawa tiada manusia yang maksum di dunia ini. Justeru kita sekadar mahu mengingatkan diri kita bahawa kita semua bertanggungjawab dengan Pencipta kita. Kalau pun mahu berpolitik biarlah dengan cara dan kaedah yang baik. Kalau ada kelemahan di pihak Hasnah sekalipun, kena ada cara dan kaedah terbaik untuk memaklumkan kepadanya. Bukan dengan cara sampai menyampai atau mengaibkannya. Termasuklah Hasnah jika tidak berpuas hati dengan sesuatu perkara carilah cara dan kaedah terbaik untuk menyampaikan rasa tidak puas hati tersebut. Mungkin boleh dilakukan dalam bilik mesyuarat atau perjumpaan tertutup misalnya.

Tetapi biasalah dalam UMNO. Bila sudah bersua muka, mata bertentang mata, lidah kelu untuk meluahkan rahsia hati. Kalau adapun rasa tidak puas hati hanya disimpan dalam lubuk hati yang paling dalam. Peliknya, bila di belakang orang berkenaan mulalah episod kata mengata , umpat mengumpat dan sebagainya. Tidak terkecuali Norpipah, biasalah mendapat laporan-laporan tidak baik pasal naibnya, Hasnah dari penyokong dan pengampunya. Di sinilah Norpipah kena menapis cerita-cerita tidak tepat dan jangan terpengaruh dengan pihak-pihak sengaja berusaha melaga-lagakannya dengan Hasnah.

Bagi Rabiyah Ali yang menyandang jawatan Ketua Wanita Melaka kena menjadi ketua yang berwibawa dan dihormati oleh anggota pergerakan. Jika Rabiyah tidak berpuas hati dengan pendekatan politik Hasnah tiada salahnya meluahkan rahsia hati dalam medan yang tertutup atau secara empat mata. Sebagai ketua tiada salah kalau Rabiyah mahu menegur Hasnah begitu juga Hasnah sebagai Exco Wanita UMNO mendapat tempat pertama tidak semestinya segala perbuatan kita baik segala-galanya. Amalan tegur menegur demi kebaikan Wanita UMNO Melaka perlu dijadikan amalan semua pihak. Jangan kerana kita wakil rakyat maka kita tidak boleh ditegur. Tiada manusia di dunia ini termasuk wakil rakyat yang maksum di dunia ini. Selagi bergelar manusia selagi itulah kena bertanggungjawab dengan alam akhirat dan tidak dunia semata-mata.

Hakikatnya jawatan di dunia tidak ada salah dan silapnya kecuali manusia yang menyandang jawatan tersebut banyak kesilapannya. Kerana jawatan manusia sanggup tidak bertegur sapa dan kerana jawatan jua manusia sanggup berpecah belah satu perbuatan yang jelas Allah sendiri tidak suka. Apa salahnya Wanita Melaka yang cuma enam bahagian sahaja menampakkan sikap bersatu padu dan satu suara membela nasih golongan mereka. Sepatutnya Wanita Melaka bersyukur kerana Hasnah memenangi jawatan Exco Wanita dan dua pemimpin wanita di negeri ini mendapat jawatan wakil rakyat. Kalau ketiga-tiga pemimpin ini bergabung dan bekerjsama dalam meledakkan usaha pembangunan wanita akhirnya wanita juga yang maju. Jangan umpama kucing dan anjing.

Tetapi biasalah dalam politik wanita atau lelaki sekalipun, suka mengambil sikap keakuan dan mengamalkan keegoan yang tinggi. Bagi Wanita Melaka rasa tidak puas hati lebih menonjol memandangkan Hasnah hanya menyandang jawatan Naib Ketua Wanita Bahagian boleh menang jawatan Exco Wanita dua penggal berturut-turut. Tentulah ada pihak di Melaka khususnya merasa bimbang dan khuatir, Hasnah akan dilantik sebagai Senator dan sebagainya. Jika Hasnah menyandang jawatan tinggi dalam kerajaan dan parti sudah tentu akan meranapkan sesetengah pihak yang ingin menonjol di negeri ini.

Itu sebabnya Wanita Melaka kena bersatu. Jika dinilai kepada keenam-enam ketua wanita bahagian Melaka waima bergelar wakil rakyat sekalipun sama rata dan sama padan. Tiada mana yang lebih atau kurangnya. Kalau dikira kepada skil, kewibawaan dan kebolehan masing-masing semuanya ditahap sederhana. Malangnya sikap jatuh menjatuhkan pula berada di paras yang tinggi sehingga Wanita Melaka lemah dalam serba serbi. Banyak isu pembelaan wanita terlepas pandang dan banyak ibu tunggal tidak mendapat pembelaan dari segi ekonomi misalnya.

Justeru kita amat berharapkan Wanita UMNO Melaka buanglah jauh-jauh perasaan hasad dan dengki sesama mereka. Pelantikan Rabiyah sebagai Ketua Wanita Melaka perlu disokong dan hormatlah kewibawaan Hasnah sebagai Exco Wanita. Buatlah kerja dan kebajikan kepada rakyat dengan ikhlas. Jangan harapkan imbuhan atau saguhati semasa melaksanakan tugas dalam parti dan kepada rakyat. Baik Hasnah, Rabiyah dan Norpipah sekalipun berada dalam satu parti iaitu UMNO.

Apapun kejayaan Wanita Melaka bergantung kepada ketuanya, Rabiyah Ali. Hendaknya Rabiyah Ali tidak menjalankan pengurusan Wanita Melaka ala kekampungan. Sudah sampai masanya Wanita Melaka memberikan fokus kepada pendidikan dan memperkenalkan program kemahiran kepada anggota pergerakan di negeri ini. Oleh kerana Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam sudah memperkenalkan slogan ‘Melawat Melaka Seumpama Melawat Malaysia’ ada baiknya Wanita Melaka memperkasakan program-program wanita di negeri ini. Jangan setakat berbangga dengan aktiviti sukan netballl, nasyid dan program kekampungan.

Sudah sampai masanya kursus-kursus perdana ke arah memperkasakan Wanita Melaka difikirkan oleh ketuanya, Rabiyah Ali. Ketepikan program-program Wanita UMNO tidak berdaya maju dan bebaskan Wanita Melaka dari kepompong kemiskinan. Memandangkan Melaka mengambil slogan ‘Melawat Melaka Seumpama Melawat Malaysia’ ada baiknya Wanita UMNO Melaka menjadikan wanita negeri ini bersaiz maju dan melaksanakan program-program boleh dibanggakan oleh anak cucu cicit akan datang. Usaha juga kena digiatkan menarik cerdik pandai, cendiakawan dan profesional menyertai Wanita UMNO negeri ini.

Perlu dijelaskan di sini kebanyakan Ketua-ketua Cawangan Wanita UMNO negeri ini terdiri dari warga emas atau berusia nenek.Ada baiknya reformasi kepimpinan dilakukan di peringkat cawangan-cawangan Wanita UMNO negeri ini agar seiring dengan keperluan negara mahukan kepimpiinan baru dan produktif. Namun semua itu terpulang kepada ahli akar umbi sama ada mahu mengekalkan ketua tidak produktif atau memilih ketua mampu membawa idea pembangunan dengan lebih berkesan.

Tiada ulasan: