06 Disember 2007

Pilihan raya Malaysia bebas

Kajian dua badan antarabangsa dapati rakyat yakin proses pengundian adil KUALA LUMPUR: Satu kajian oleh dua badan antarabangsa mendapati proses pilihan raya di Malaysia paling bebas dan adil di kalangan negara Asia. Hasil kaji selidik oleh TNS dan Gallup International mendapati rakyat negara ini bukan saja antara penyokong kuat demokrasi di Asia, malah mempunyai keyakinan paling tinggi bahawa pilihan raya yang dijalankan di Malaysia adalah bebas dan adil. Kajian itu dijalankan antara Jun hingga Ogos lalu membabitkan 60,000 rakyat di 56 negara Asia. Di Malaysia, kajian yang dilaksanakan secara bersemuka itu bermula dari 2 Julai hingga 5 Ogos lalu membabitkan 1,250 penduduk bandar di Semenanjung.
Dalam jawapan berhubung soalan sama ada pilihan raya dijalankan secara bebas dan adil, Malaysia mencatat 74 peratus, manakala 69 peratus menyatakan negara ini ditadbir mengikut kemahuan rakyat.
Kedua-dua peratusan itu adalah yang tertinggi dalam senarai 10 negara Asia.
Singapura(66 % dan 47 %)
Indonesia (58 % dan 37 %)
Hong Kong (51 % dan 57 %)
India (55 % dan 55 %)
Korea Selatan (55% dan 19 %)
Jepun (50 % dan 29 %)
Filipina (22 % da 42 %)
Pakistan (16 % dan 19 %)
Thailand pula mencatat 26 % berhubung soalan sama ada negara itu ditadbir mengikut kemahuan rakyat, manakala peratusan untuk soalan pertama tidak dinyatakan. Pada peringkat dunia, kedua-dua soalan itu masing-masing mencatat 47 % dan 31 %
"Sikap yakin dan percaya kepada ketelusan pilihan raya itu berbeza dengan sentimen yang diluahkan oleh lebih daripada separuh responden dalam wilayah ini, yang tidak menyifatkan proses pilihan raya negara masing-masing sebagai adil," menurut kenyataan bertajuk 'Kaji Selidik: Demokrasi di Asia' yang dikeluarkan TNS, semalam. TNS yang beribu pejabat di London, adalah kumpulan pembekal maklumat dan pasaran global. Kumpulan itu menjadi pembekal utama penyelidikan dan analisis berkaitan panel pengguna, kepakaran media dan internet serta perkhidmatan mengukur penonton televisyen dan pendengar radio. Gallup International yang ditubuhkan pada 1947 dan didaftarkan di Zurich pula dianggotai agensi di 65 negara di serata dunia yang menjalankan kaji selidik pendapat dan pasaran di lebih 100 negara. Menurut kenyataan itu, walaupun sistem demokrasi jelas diterima, kritikan kuat dibuat mengenai keberkesanannya di seluruh rantau dengan purata 53 % percaya pilihan raya di negara masing-masing tidak bebas dan adil, manakala 61 % berpendapat kerajaan mereka tidak mengikuti kehendak rakyat dalam membuat keputusan.
"Ini jauh berbeza di Malaysia dengan ramai rakyatnya berbanding negara lain di wilayah ini, yang berpendapat pilihan raya mereka adalah sah dan sebagai rakyat, mereka diwakili dengan baik melalui tindakan kerajaan," menurut kenyataan itu. Kenyataan itu juga menyebut, hasil kaji selidik di seluruh Asia mendapati hampir lapan daripada 10 yang ditemui (78 %) bersetuju dengan idea bahawa demokrasi mungkin mempunyai masalah, tetapi ia adalah sistem kerajaan yang terbaik. Bagaimanapun, di Malaysia 85 peratus bersetuju dan lima peratus tidak bersetuju mengenai idea itu. Kajian itu juga mendapati purata tujuh daripada 10 yang ditemui (73 %) mengaku berpuas hati bahawa demokrasi secara keseluruhannya wujud di rantau ini. Di Malaysia, 88 % bersetuju manakala 6 % tidak bersetuju.

Tiada ulasan: