17 Januari 2008

Menjelang pilihan raya, caca marba Umno dan peluang BA di Pulau Pinang. DiMelaka ???

Usaha menangkis bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Permatang Pauh, Arif Shah Omar Shah daripada menjadi calon di Dewan Undangan Negeri (Dun) Seberang Jaya terus dilakukan oleh Umno Bahagian Permatang Pauh. Ini semua disebabkan Ketua Bahagian Permatang Pauh, Dato' Jalil Abdul Majid mahukan kerusi itu memandangkan ia lebih selesa berbanding Dun Penanti yang hanya beberapa ratus sahaja majoritinya dalam pilihan raya umum ke-11 dulu.
Selain minat Dato' Jalil ada satu lagi nama yang bakal dilonjakkan di Dun ini bagi menyaingi kedudukan Arif Shah ialah seorang tokoh peniaga, Dato' Nasir Abdullah yang baru dianugerahkan pangkat 'Dato' hasil pertemuan dengan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu perbincangan dalaman Umno. Namun begitu, tokoh muda ini kurang berminat bertanding dalam masa terdekat sebaliknya mempunyai agenda lain untuk menguatkan kedudukan dalam arena politik terutamanya di bahagian serta memperkukuhkan perniagaanya. Kemungkinan besar beliau berhasrat bertanding dua jawatan utama di peringkat bahagian terlebih dahulu sama Ketua yang dikuasai oleh Dato' Jalil atau timbalan oleh Dato' Firdaus Ismail. Beliau kini menjawat jawatan Naib Ketua Bahagian. Desas-desus mengatakan Dato' Jalil mempunyai peluang 80 peratus jika tokoh muda yang bakal ditonjolkan itu menunjukan kurang minat terhadap tawaran yang diberikan. Bila Dato' Jalil berpindah ke Dun Seberang Jaya maka di Dun Penanti pastinya menjadi milik peguam muda, Saudara Rohaizat jika beliau menang. Kini, menjadi tugasnya mempersiapkan jentera kerana Umno agak malap di Dun ini ekoran pertembungan kuat dengan Parti Keadilan Rakyat Malaysia (KeADILan) yang banyak menubuhkan cawangan baru. Malah, Dun ini pernah dimenangi KeADILan menerusi calonnya, Haji Abdul Rahman Abdul Kadir dalam pilihan raya umum ke-10 dulu.
Bagi merancang penonjolannya, beliau lazimnya akan bertindak sebagai Pengerusi majlis ceramah penerangan Umno dan terbaru menjadi salah seorang pengelola rombongan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) ke Serdang, Selangor.
Di Permatang Pasir pula hasrat Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian, Cikgu Zaidi untuk menjadi calon boleh dikatakan 'karam' ekoran tindak tanduknya yang tidak bermoral.
Justeru itu, Umno cuba ketengahkan seorang guru yang kini berkhidmat dengan Kemas, Cikgu Sahar. Kedudukan itu bertambah kukuh ekoran beliau mempunyai pertalian persaudaraan dengan Ketua Umno Bahagian. Namun Umno terpaksa berkerja keras kerana di sini adalah 'kubu PAS' sejak pilihan raya tahun 1999. Kedudukan PAS di sini boleh dianggap kuat kerana projek seperti pembinaan rumah yang ditimpa musibah dilaksanakan seperti biasa, bantuan banjir dihulurkan, wang zakat setiap kali bulan Ramadan turun dibantu serta keakraban Adunnya, Mohd Hamdan Abdul Rahman yang sanggup berbasikal mengeliling beberapa kampung meninjau masalah serta menyumbangkan bantuan jika perlu. Melihatkan senario ini Umno agak pening kepala kerana ramai orang muda lebih mirip kepada pembangkang berbanding Barisan Nasional (BN) walaupun Umno cuba menganjurkan beberapa program berbentuk sukan di padang bola di Kampung Kota. Tambahan lagi, Umno sudah kehilangan perangcang utama apabila, Setiausaha Umno Bahagian yang tinggal di Kampung Kota, Cikgu Yahya meninggal dunia kira-kira dua tahun lalu. Allahyarham bukan sahaja menjadi perancang untuk mendapat semula Permatang Pasir kepada Umno bahkan Permatang Pauh yang dikuasai Presiden KeADILan, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sejak pilihan raya umum ke-10 lalu.
Ada juga desas mengatakan Dato' Firdaus akan disisihkan dengan memanggil nama Menteri Kewangan Kedua, Dato' Nor Mohamad bertanding di Permatang Pauh. Fenomena itu ketara apabila adanya pertemuan sulit yang diatur oleh sekumpulan ahli Umno di bahagian itu. Sebelum ini, Dato' Nor Mohamad dikhabarkan bertanding di Parlimen Tasek Gelugor yang selama ini menjadi milik Timbalan Menteri Pertanian, Dato' Seri Sharif Haji Omar. Tidak mustahil nama Dato' Nor Mohamad akan terukir diposter pilihan raya umum Parlimen Permatang Pauh kerana beliau adalah orang 'kesayangan' Perdana Menteri dan secara langsung mematikan pengaruh bekas Imam Besar Masjid Negara itu. Seandainya, kejadian ini terjadi di manakah Dato' Firdaus akan bertanding?. Tentu ramai pihak akan tertanya-tanya tetapi itu tidak menjadi persoalan kerana beliau merupakan orang kuat Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Dato' Seri Hisyamudin Husein. Di mana sahaja namanya akan disenaraikan untuk membendung pengaruh PAS atau KeADILan. Namun begitu, bagaimanakah persiapan Barisan Alternatif (BA) terutamanya di Pulau Mutiara ini? Adakah sudah mencapai 80 peratus atau sekadar 50 peratus. Tentu kepimpinan BA Pulau Pinang lebih maklum untuk mengalahkan BN bukan kerja senang melainkan wujud kebangkitan rakyat dan usaha memerangi pengaruh dengan culaan yang tepat bukanya 'culaan di atas katil'

Tiada ulasan: