07 November 2008

Sidan DUNM Hambar -Malaysiakini

Semalam saya dan rakan - rakan pimpinan PAS negeri meluangkan masa untuk mengikuti sidang dewan undangan negeri melaka. Persidangan bermula pukul 9.30 pagi. Ini merupakan kali pertama saya mengikuti sidang DUN, walau pun sebelum ini saya memang berasa juga nak hadir tetapi dikekang masa. Sidang Parlimen dah tiga kali saya sertai kerana perbahasannya agak menarik tidak seperti sidang DUN Melaka, itulah telahan saya.

Apa yang saya sangka memang tepat, saya sempat mendengar soalan - soalan tambahan yang telah dibangkitkan oleh pembangkang ( DAP Kesidang dan DAP Air Keroh ) untuk dijawab oleh exco ( BN Telok Mas ) Datuk Karim Tamby Chik yang berbelit - belit akhirnya terpaksa dijawap lain kali secara bertulis.

Lebih memalukan lagi ialah jawapan BN Bukit Baru Datuk Seri Ali Rustam, yang lari daripada menjawap soalan asal isu ASB, bahkan beliau membebel seperti seorang yang sedang berkhutbah mengingatkan Adun DAP akan kematian dan hari ahirat. Semua yang hadir ada yang tunduk dan menggeling kepala kerana binggung dengan jawapan Ali Rustam itu.

Kesimpulannya saya lihat wakil rakyat BN agak tak bersedia dan daif dalam penghujahan kecuali ada segelintir sahaja yang ada kelayakan. Justeru, saya harap ahli - ahli dan penyokong BN perlu bermuhasabah apabila memberi mandat kepada calon wakil rakyat mereka atau dapat memberi peluang kepada calon parti pembangkang khususnya PAS memainkan peranan yang lebih berkesan.

sumber : Ust Kamarudin

Tiada ulasan: