23 Mei 2009

BAHAYA MAKAN GOJI

Bacalah selanjutnya di http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,141904,00.html?

Ubatan herba pada keseluruhanya adalah lebih selamat dari ubat farmasi yang dihasilkan dari kimia organic. Namun demikian ada terdapat kes yang melibatkan jenama bahan herba yang mengandungi bahan farmasi yang memerlukan nasihat doktor.



Berita Harian Singapura hari ini mengeluarkan notis fasal bahayanya meminum pati air ikan haruan.

Beberapa minggu lalu saya terbaca dari satu blog tempatan yang terkumpul di dalam kumpulan [ mungkin mlaysia kita ] yang melaporkan bahawa dua kilang yang mengeluarkan minuman herba goji di jalan kelang lama telah diserba olih pihak berwajib.

Hasil dari serbuan itu - adalah di dapati bahawa bahan sidelnafil-bahan dalam ubat merangsang seks -viagara -telah di campurkan di dalam bahan herba goji tadi. Walaupun perkara ini penting untuk sebaran msm - ianya tidak dibikin.



Mengapa?



Satu lagi kes msm tidor - Mungkin ada baiknya jika Mentri yang menjaga penerangan -Rais ambil perhatian dan tindakan pasal kes macam ini. Ubat rangsang seks seperti sidelnafil perlukan nasihat dan pemeriksaan doktor kerana ia tidak sesuai untuk lelaki yang mempunyai jantung yang lemah atau 'belia tua' yang ada 'heart problem' Bila public polisi memerlukan msm untuk membuat sebaran , kegagalan pihak berwajib untuk mampastikannya berlaku adalah satu kecuaian- official negligence.

Tiada ulasan: