01 Februari 2008

PM tunggul mati yang pembohong?

Apabila dua orang membuat dakwaan saling bertentangan, salah seorang mesti berbohong. Tidak mungkin kedua-duanya bercakap benar. Sebab itulah blogger Syed Imran Al-Sagoff bertanya, "Antara Mahathir dan Pak Lah - siapa pembohong?" NST semalam melaporkan:
"Asked about an arrangement he allegedly made with his successor, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, in 2003, Dr Mahathir claimed although he had no way of proving it, the understanding was for Abdullah to serve as prime minister only for one term, before passing the baton to Datuk Seri Najib Razak. "That was my thinking, since (Abdullah) was older than Najib, he should be PM for one term and then Najib should be able to take over," he was quoted by AFP. "I know it takes time to implement plans and projects but I think if that is to be used as an excuse to stay in power for 18 years, then that will not be very welcome." Hari ini, Utusan Malaysia melaporkan: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, tidak wujud perjanjian dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa beliau akan menjadi Perdana Menteri hanya sepenggal. Kalau Dr Mahathir bercakap benar, Perdana Menteri berbohong. Kalau Perdana Menteri bercakap benar, Dr Mahathir berbohong. Tidak mungkin kedua-duanya bercakap benar. Kalau Dr Mahathir berbohong, kita mempunyai seorang bekas Perdana Menteri yang pembohong. Kepimpinannya sudah menjadi sejarah, walaupun sejarah rajin sangat menceleretkan tahi dan najis ke atas kehidupan kita. Tetapi kalau Dr Mahathir bercakap benar, ia bermakna kita mempunyai seorang Perdana Menteri yang pembohong. Mempunyai Perdana Menteri yang pembohong amat membahayakan negara. Lebih buruk lagi, tahi dan najis yang akan ditinggalkan oleh Perdana Menteri pembohong akan mengancam keselamatan anak-cucu kita. Cerita satu penggal mempunyai sejarahnya sendiri. Jika Dr Mahathir tidak bohong, ia dengan sendirinya menjelaskan mengapa Abdullah begitu liat hendak melantik Najib sebagai timbalannya. Abdullah menjadi yang Perdana Menteri pada 31 Oktober 1993 mengambil masa hampir tiga bulan sebelum melantik Najib pada 7 Januari 2004. Itupun, setelah Dr Mahathir dikatakan campur tangan. Ia juga dengan sendirinya menjelaskan mengapa Abdullah sebelum ini beria-ia menyatakan beliau bukan Perdana Menteri satu penggal. Kecuali Allah, hampir tidak ada siapa yang boleh menghalau Abdullah dari kerusi penuh kuasa dan puaka itu. Berpuaka jika kuasa disalahgunakan. Hendak harapkan Umno dan Barisan Nasional (BN)? Bukankah Dr Mahathir telah menyatakan, BN tidak mungkin dapat membersihkan dirinya sendiri.
Umno tak payah cakaplah. Dr Mahathir berkata, tiada harapan untuk Umno membersihkan parti itu dari dalam kerana sebarang pandangan yang bertentangan dari ahli parti, akan dikekang. Hendak kalahkan Perdana Menteri di dalam pilihan raya? Bukan mudah. Kalaupun beliau dikalahkan, beliau masih boleh menjadi ahli Dewan Negara untuk terus menjadi Perdana Menteri. Bohong satu hal. Lebih penting untuk ditanyakan, adakah Perdana Menteri tunggul mati (deadwood atau tidak berguna)? Ketika ditanya adakah Abdullah boleh dianggap tunggul mati, Dr Mahathir enggan menafikannya. Beliau hanya berkata: "Saya tidak tahu apa pandangan saya, tetapi saya tahu saya mempunyai perbezaan pendapat dengannya". Hakikat bahawa Dr Mahathir enggan menafikan bahawa Abdullah adalah tunggul mati boleh mengundang tafsiran bahawa bekas Perdana Menteri itu menganggap Abdullah adalah sedemikian. Jika tidak, tentulah Dr Mahathir memberikan jawapan yang menafikan bahawa Abdullah adalah tunggul mati. Adakah Abdulah memang tunggul mati? Memburukkan lagi nasib negara ini ialah apabila Dr Mahathir berkata, pilihanraya umum akan datang "boleh jadi" yang paling kotor. Bekas Perdana Menteri menyuarakan kebimbangnnya terhadap penggunaan "cara-cara haram" untuk mempengaruhi pengundi dan memenangi pilihanraya. Apabila diminta membuktikan dakwaannya mungkin berlaku pembelian undi, Dr Mahathir menjawab, kebimbangannya itu berdasarkan pengalamannya dalam pemilihan Umno bahagian Kubang Pasu pada 2006 serta sewaktu pilihanraya kecil tahun lalu. "Dalam kes saya (pemilihan Umno Kubang Pasu), saya telah membuktikan bahawa mereka (perwakilan) dirasuah. Saya menjangka amalam ini akan berterusan sewaktu pilihanraya umum," katanya. Pada 2006, Dr Mahathir mendakwa berlaku rasuah dalam pemilihan Umno bahagian Kubang Pasu untuk menghalang beliau daripada dipilih sebagai perwakilan ke perhimpunan agung Umno. Bagaimanapun, Jawatankuasa Disiplin Umno telah membersihkan bahagian tersebut dari sebarang salahlaku. Jika cara-cara paling kotor dan haram memenangkan lagi parti yang diketuai oleh Perdana Menteri yang mungkin berbohong dan tidak dinafikan pula beliau adalah tunggul mati oleh Dr Mahathir, apa nak jadi negara ini?
Tak habis lagi. Nak tanya sikit, siapa pandai ajar pengundi-pengundi kita berfikir dengan waras?

Tiada ulasan: