15 Jun 2010

PROJEK BARU KRONI BN : PLAT NOMBOR MICROCHIP


Ada sumber yang mengatakan satu cadangan untuk meminda Akta Pengangkutan Jalan telah dikemukakan dimana semua pemilik kenderaan bermotor yang berdaftar di Malaysia akan dikehendaki menggunakan plate nombor baru.

Plate nombor ini akan ditanam dengan microchip didalamnya, mungkin bagi memudahkan agensi penguatkuasaan kerajaan seperti Polis dan JPJ dalam mendapatkan maklumat sepenuhnya tentang kenderaan dan pemiliknya.

Ala… macam Kad Pengenalan kita tu la.. ada microchips tu. Microchips yang menyimpan data-data tentang kita, kalau tak silap tarik lahir, alamat dan lain-lain lagi yang aku dah lupa..

Nampak advance.. Plate Nombor kereta bermicrochip.. tapi akhirnya mungkin akan menjadi seperti kad pengenalan yang bermicrochip kita itu… berapa ramai penguatkuasa yang dibekalkan dengan ‘Card Reader’ untuk membaca apa yang terkandung didalam microchip itu?

Sumber juga mengatakan pengeluaran Nombor Plate Bermicrochip ini akan diserahkan kepada dua syarikat baru.. yang sudah pastinya syarikat yang dikuasai oleh kroni mereka UMNO/BN… kerana tiada sebarang tender terbuka yang telah dijalankan..

Harga bagi setiap nombor plate yang dikeluarkan itu ialah sekitar RM150.00 dan cuba anda kira berapakah perolehannya atau keuntungannya jika kita letakkan kadar keuntungannya ialah 50% dari hasil jualan..

50% itu adalah peratusan paling rendah aku letak, kerana biasanya kroni-kroni UMNO/BN ini akan ‘mark-up’ melebihi 50% malah ada yang mencecah 100%.. Cuma turunkan tandatangan saja..

Di Malaysia terdapat lebih kurang 20 Juta kenderaan berdaftar ini termasuk Bas, Lori, Motorsikal dan sebagainya yang membayar cukai jalan.. dengan kadar RM150 bagi setiap plate nombor itu berapakah keuntungannya..

20 Juta Kenderaan x RM150.00 = RM3 Billion sahaja dan 50% dari RM3 Billion itu berapa wahai sahabat-sahabatku???


Sumber segala maklumat dari Blog OutSyed The Box

Tiada ulasan: