17 Disember 2007

LAGI TERUK DARIPADA BADAK !!!!

KUALA LUMPUR, 17 Dis (Hrkh) - Kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi diingatkan agar tidak menjadi 'pekak badak' dengan keluhan dan rintihan keluarga tahanan ISA, lebih-lebih lagi mereka yang ditahan selama enam tahun tanpa sebarang perbicaraan.Wakil Pusat Sokongan Keluarga (PSK) GMI, Nuridah Salleh, berkata kerajaan yang mengakui pemerintahannya bersikap profesional, telus dan adil perlu membuktikannya dengan membawa kesemua tahanan ISA ke mahkamah untuk mensabitkan kesalahan mereka.
"Jika penjenayah tegar boleh dibawa ke mahkamah untuk disabitkan kesalahan mereka, mengapa tidak tahanan ISA yang sehingga hari ini tidak disabitkan bukti-bukti yang kukuh untuk dibawa ke mahkamah? " soal beliau, yang juga merupakan Ketua Muslimat PAS, di hadapan kira-kira 30 orang yang menyertai perhimpunan 'Wanita Prihatin Bersama Isteri Tahanan ISA', di Dataran Suhakam, pagi tadi. Program yang dianjurkan itu sebagai solidariti wanita agar mendesak kerajaan membebaskan kesemua tahanan ISA yang sudah mencecah enam tahun tempoh penahanan mereka. Perhimpunan itu bukan sahaja mengundang kehadiran wanita-wanita yang membantah kezaliman akta itu, malah turut dihadiri pihak polis sejak awal pagi lagi.
Harakahdaily difahamkan, sejak jam 9 pagi lagi pihak polis telah berkumpul bagi memantau keadaan sepanjang program berkenaan berlangsung.
Tidak cukup dengan kehadiran lebih 50 anggota polis berpakaian seragam dan biasa, wakil GMI seringkali didatangi anggota polis yang dikenali sebagai 'ASP Sydney' untuk bertanya tempoh program berkenaan.
Program yang bermula jam 10.30 pagi itu berakhir dengan suasana aman pada 11.30 pagi dengan beberapa pengisian seperti pertunjukan kad luahan perasaan daripada anak-anak tahanan, deklamasi sajak oleh isteri tahanan dan deklarasi wanita menentang keganasan ISA.
Deklarasi itu menyebut bahawa wanita Malaysia mendesak PM menghentikan kezaliman yang dikenakan kepada para isteri dan keluarga tahanan ISA; merayu agar seluruh rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian, bersama-sama berganding bahu berusaha memansuhkan ISA dan bebaskan semua tahanan tanpa bicara serta menutup kem Kemunting.
Sementara itu, dalam sidang media yang diadakan selepas penyerahan memorandum kepada Setiausaha Suhakam, Tuan Haji Yusof Ngah, Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh berharap Suhakam dapat memainkan peranan sebagai sebuah badan hak asasi kerana isu ini melibatkan bukan sahaja tahanan, tetapi keluarga mereka termasuk kanak-kanak.
Menyentuh soal permit dalam mengadakan program tersebut, Syed Ibrahim mengatakan bahawa pihaknya tidak memerlukan permit kerana perhimpunan ini adalah sebahagian daripada Perlembagaan Malaysia yang membenarkan rakyat berhimpun secara aman.
"Lebih-lebih lagi, kita bertemu dengan Suhakam-sebuah badan hak asasi dan perhimpunan kita aman," tegas beliau.Ketika ditanya sama ada keluarga lima pemimpin Hindraf hadir dalam program ini atau tidak, isteri tahanan ISA, Norlaila Osman, berkata pihak GMI masih tidak dapat menghubungi keluarga mereka memandangkan situasi yang dihadapi mereka (keluarga Hindraf) ketika ini begitu rumit. "Saya percaya, saat ini mereka begitu sukar untuk berhadapan dengan orang awam kerana saat ini adalah saat SB-SB mengekori dan mengintip pergerakan mereka. Lebih-lebih lagi, mereka juga tidak mengenali GMI dan bimbang untuk mempercayai sesiapa kerana gangguan-gangguan daripada SB seperti isteri tahanan ISA hadapi selama ini," tegas beliau. Bagaimanapun, Norlaila berkata pihaknya akan segera mendapatkan maklumat secepat mungkin daripada pemimpin Hindraf bagi menyatakan sokongan mereka serta berkongsi pengalaman serta berjuang bagi membebaskan kesemua tahanan ISA

Tiada ulasan: