16 Januari 2008

Maju Ker ???

MELAKA: Empat belas daripada 20 kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang bagi tujuan memantau keselamatan penduduk sekitar bandar raya ini tidak berfungsi sehingga menimbulkan kebimbangan dan pelbagai persoalan.Perkembangan memeranjatkan itu terdedah ketika Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam melakukan lawatan mengejut ke Balai Polis Melaka Tengah di sini, semalam khusus bagi meninjau kemudahan itu.Berikutan itu, beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Majlis Keselamatan negeri mengarahkan polis dan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) bertindak segera memperbaikinya sebelum semuanya rosak.Pada masa sama, beliau mahu bilangan CCTV ditambah 29 unit lagi dan dipasang di tempat tumpuan orang ramai selain mengarahkan pembatalan kontrak syarikat penyelenggara CCTV berkenaan. "Saya sangat dukacita...saya tidak mahu perkara begini berlaku di Melaka. Saya sudah minta MBMB bekerjasama dengan polis bagi memastikan kemudahan ini berfungsi sepanjang masa. "Saya mahu kerja penyelenggaraan 14 CCTV yang gagal berfungsi diganti peralatan lebih canggih bagi memudahkan polis memantau perlakuan jenayah di bandar raya ini," katanya.Turut hadir Pengerusi Penyelaras dan Pembangunan Dewan Undangan Negeri (Japerun) Banda Hilir, Chock Choon Sin dan Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Johari Yahya. Mohd Ali yang meluangkan masa sejam meninjau kemudahan itu mencadangkan tender baru dibuka bagi membolehkan peralatan baru kamera yang bakal dipasang boleh beroperasi sepanjang masa dan memaparkan imej jelas. "Saya harap keselamatan dan pemantauan menerusi CCTV diberi perhatian serius kerana daripada pemerhatian saya, imejnya kurang jelas pada siang hari. "Saya mahu satu sistem yang dapat merakam imej jelas dalam semua keadaan, sama ada siang atau malam,'' katanya. Mohd Ali mengarahkan MBMB memohon peruntukan tambahan daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan bagi memasang sistem yang lebih canggih seberapa segera di bandar raya ini.

Tiada ulasan: